Saturday, April 30, 2011

Pelajar malas BELAJAR bagaimana memulihkan semangatnya?

" Ya Allah, aku berlindung kepada-mu dari rasa susah dan sedih, ku berlindung kepada-mu dari rasa lemah dan malas, aku berlindung kepada-mu dari sifat pengecut dan kikir dan aku berlindung kepada-mu dari lilitan hutang dan tekanan orang lain "
1. Belajar adalah kewajipan.
 Dengan rasa penuh cinta dan kasih sayang, jelaskan kepada pelajar-pelajar bahawa belajar adalah satu kewajipan.Tingkatkan keikhlasan belajar semata-mata kerana Allah.Hilangkan rasa tidak selesa di hati pelajar-pelajar dengan perbanyakkan istghfar, zikir dan selawat. Sebaik mungkin ajarlah solat taubat untuk memulakan azam baru.
2.Gantikan perkataan negatif dengan kata-kata positif .
 Bimbing dan pujuk pelajar-pelajar buang segala perkataan negatif seperti " bosan, susah , benci, malas dan seumpamanya yang sudah lama melekat di dalam hati fikiran dan lisannya.Perkataan-perkataan negatif seperti rasa bosan belajar, boleh melumpuhkan dan mematikan semangat pelajar-pelajar.Sebab mudah putus asa.Gantikan perkataan-perkataan di atas dengan positif " seronok belajar " "InsyaAllah senang"  "suka "
 " rajin "dan seumpamanya untuk memulihkan semangat mereka.
3.Ajar pelajar mengamalkan DOA hilangkan rasa malas.
" Ya Allah, aku berlindung kepada-mu dari rasa susah dan sedih, ku berlindung kepada-mu dari rasa lemah dan malas, aku berlindung kepada-mu dari sifat pengecut dan kikir dan aku berlindung kepada-mu dari lilitan hutang dan tekanan orang lain "
4.Tawan hati pelajar-pelajar dengan ayat mahabbah.
 Terkandung dalam surah Al-Imran di antara Allah berfirman " Katakanlah jika kamu ( benar-benar ) mencintai Allah ikutlah Aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu " Allah Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.
5.Bina Imaginasi dunia dan akhirat.
 Ibubapa bertanggungjawab membina imaginasi masa depan anak-anak, Selalu bertanya pada mereka nak jadi apa apabila besar nanti.Mereka akan menyebut  hnjadi hendaki menjadi askar, polis, atau mengikut idola pilihannya.Jika anak-anak menyebut hendak menjadi penyanyi atau pelakon, jangan marah. Jelaskan boleh tetapi mesti nyanyi lagu yang membesarkan Allah, Boleh belakon tetapi berlakon jadi orang yang soleh,solehah dan sebagainya.Ingatlah anak-anak semua jawatan yang di perlukan perlukan ilmu, mesti belajar sungguh-sungguh. Hendak dunia, mesti ada ilmu, hendak akhirat mesti ada ilmu.
6.Jadualkan waktu belajar, berehat, solat dan bermain.
 Bermain bukan sekadar apabila ada peluang atau kesempatan, jadikan bermain sebagai rutin harian anak-anak . Kenangan indah zaman kanak-kanak ialah apabila mereka puas bermain. Mereka tidak akan lupa kenangan tersebut, lagipun anak mempunyai kelebihan tenaga yang harus disalurkan melalui aktiviti riadhah yang bermanfaat.
 7.Terima segala kekurangan pelajar.
 Jika pelajar itu dikategorikan dalam kelompok " SLOW LEARNER " memerlukan penjelasan yang berulang-ulang.Kadang kala pelajar tidak mampu memberikan tumpuan dalam tempoh masa yang lama, maka izinkanlah mereka beristirahat seketika, Jangan sekali-kali membandingkannya dengan anak-anak yang lain.
8.Utamakan usaha
 Sentiasa tekankan kepada pelajar bahawa yang penting bukanlah nilai markah atau gred A atau B, Sebaliknya  yang perlu diutamakan adalah pembelajaran itu sendiri, jelaskan kepada mereka Allah swt sentiasa menilai apa yang telah di usahakan, segala kerajinan, kegigihan dan susah payah dilalui, Allah berikan ganjarannya, hasil akhir adalah ketentuan dari Allah swt, perlu serahkan sepenuhnya kepada Allah, Tawakal dan terima segalan-galanya dengan penuh redha.
9.Jalinkan hubungan mesra.
 Jangan korbankan hubungan mesra ibu bapa dengan anak-anak hanya gara-gara masalah belajar, jalinkan hubungan mesra, bersenda gurau dan banyak berdoa semoga Allah buka pintu hati supaya dapat berminat dalam pembelajaran.Sebaiknya doakan penerang hati yang terkandung dalam firman Allah swt :
" Ya Allah, lapangkanlah dadaku mudahkanlah urusanku dan lepaskanlah kekakuan lidahku, agar mereka mengerti perkataanku " ( Thaha 20 :27 )

" Selamat beramal moga Allah permudahkan "
Ustazah Nor Basyirah Romazi
Sekolah Rendah Ummi ( SeRU )
Alor Setar Kedah ( >-<)
.

2 comments:

  1. Terima kasih,kak kerana telah memberi motivasi kpdku..sekarang saya nak amalkan ajaran kakak nie.. Allah always care n help us! ;)

    zikri,14.

    ReplyDelete
  2. syukran..semoga ianya menjadi perkongsian yg m.faat.

    ReplyDelete