Friday, June 10, 2011

PENTINGNYA MENGENAL ALLAH SWT..

  Berjalan menuju Redha Ilahi...=)

sEorang muslim tentu tahu betapa pentingnya mengenal Allah swt dengan sebenar-benarnya kerana hanya, Dia sahaja yang berhak disembah, diagungkan dan tempat memohon pertolongan Dengan beriman dan mengenal Allah swt seseorang menjadi orang yang beruntung di Dunia dan Akhirat.

1. MENGETAHUI TUJUAN HIDUP.
Orang yang mengenal Allah swt ( ma'arifatullah ) pasti akan tahu tujuan mengapa ia diciptakan dan untuk apa ia berada di atas dunia ini. Oleh sebab itu ia tidak akan tertipu oleh kemilau dunia dan tidak akan terpedaya oleh harta benda. Sebaliknya orang yang tidak mengenal Allah swt akan dilalikan oleh keindahan dunia seperti diterangkan dalam firman Allah swt :
"Hai golongan jin dan manusia, apakah belum datang kepadamurasul-rasul dari golongan kamu sendiri, yang menyampaikan kepadamu ayat-ayat-ku dan memberi peringatan kepadamu terhadap pertemuanmu dengan hari ini, Mereka berkata " kami menjadi saksi atas diri mereka sendiri, bahawa mereka adalah orang-orang kafir "   ( Al-An'aam 130 )

2. MERASAKAN KELUASAN HIDUP...
Seorang yang mengenal Allah swt akan merasa kehidupan yang lapang, seandainya ia seorang miskin maka ia akan sabar sebab ia tahu bahawa di sebalik kehidupan fana ( sementara ) ini ada kehidupan baqa ( abadi ) dan tempat kenikmatan. Seandainya ia seorang kaya maka ia bersyukur kerana menyedari bahawa harta yang ada padanya sekarang ini adalah kepunyaan Allah swt diamanahkan padanya. Rasulullah bersabda : " Sungguh sangat menakjubkan urusan mukmin itu, seluruh urusannya baik dan hal yang demikian itu tidak terdapat pada seorang pun kecuali pada diri orang mukmin. Bila diberi nikmat ia bersyukur, yang demikian itu baik baginya, dan bila ditimpa musibah ia bersabar, hal yang demikian juga baik baginya. ( HR MUSLIM )

3. BERJALAN MENUJU REDHA..
Seorang yang mengenal Allah swt akan selalu mengharap Redha-Nya dalam setiap perbuatan yang dilakukan hidup-Nya. Ia hanya akan melaksanakan sesuatu jika betul-betul pasti hal itu diRedhai oleh Allah swt. Sebaliknya orang ynag tidak mengenal Allah swt akan melakukan urusan hidupnya berdasarkan pada kehidupnya berdasarkan pada hawa nafsunya. Jadilah hawa nafsunya itu tuhan selain Allah swt yang memerintah dan melarangnya. Allah swt telah berfirman : ' Terangkanlah kepadaku tentang orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai illahnya                ( Tuhannya ) Maka apakah kamu dapat menjadi pemelihara atasnya ? "  ( Al-Furqaan :43 )


* Sibukkan diri menCari kedamaian hati supaya sentiasa berada dalam perasaan tenang ketika bersama ALLAH

1 comment: